Monday 31 December 2012

“kenapa tidak mahu senyum ni?"..saya tertarik dgn tajuk penulisan Prof. Izzi dlm buku "Renung-renungkan dan Selamat Beramal"...buku ni simple tp byk bg motivasi pada saya..

"kenapa tidak mahu senyum ni?" sebagai entri pertama saya hari ni..
di nyatakn dalam sebuah hadith:

Daripada Jabir r.a. katanya dia mendengar Rasullullah S.A.W bersabda yang bermaksud:

"Siapa yang tidak mempunyai sifat ramah-tamah, bererti tidak mempunyai kebaikan."
                                                                                                (Riwayat Muslim)

pe yang saya faham daripada hadith ini ialah, kite sesama manusia ni perlu ada sikap yang ramah. bermula daripada senyuman berbalas senyuman dan akan terdetik untuk berkenalan sesama kite.. xrugi pun klo kite senyum pd masyarakat sekeliling kite.senyum itu 1 sedekah..tp jgn senyum macam nk menggoda lak..piki la sendri, use ur common sense lor..hihihi..ni pendapat saya sendiri..

No comments:

Post a Comment